Versnelling implementatie btw e-commerce via “noodspoor”
Op 19 januari 2020 heeft staatssecretaris Vijlbrief van Financiën de Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de implementatie van de btw-richtlijnen elektronische handel (e-commerce).
Noodspoor
Nederland kan toch per 1 juli 2021 het wetsvoorstel uitvoeren via een zogenaamd “noodspoor”. Dit is een tijdelijke en beperkte oplossing waar risico’s en onzekerheden aan zijn verbonden. Het kabinet is echter van mening dat de nadelige gevolgen voor het bedrijfsleven van een latere uitvoering zo groot zijn dat dit noodspoor zal worden bewandeld. De bijbehorende risico’s zullen zoveel mogelijk worden gemitigeerd.
Consequenties niet tijdige uitvoering
Een latere implementatie in Nederland dan 1 juli 2021 zou zeer ongewenste (financiële en logistieke) gevolgen voor het Nederlandse bedrijfsleven en voor de Staat hebben. Zo zouden Nederlandse ondernemers of niet-EU ondernemers die Nederland verkiezen als land van btw-registratie dan gedurende een half jaar geen gebruik kunnen maken van het éénloketsysteem inclusief de nieuwe invoerregeling. Deze ondernemers moeten zich dan in andere lidstaten gaan registreren om aan hun btw-verplichtingen te voldoen. Ook kan Nederland dan geen btw-meldingen of -betalingen uit andere lidstaten ontvangen. Dit leidt tot grote onduidelijkheid en logistieke problemen, verlegging van handelsstromen en schadeclaims van getroffenen.
Oplossing
Het kabinet acht deze gevolgen zeer ongewenst. Op verzoek van de staatssecretaris heeft de Belastingdienst daarom nogmaals onderzocht of met andere, aanvullende en tijdelijke maatregelen een versnelling in de implementatie kan plaatsvinden.
Dit nadere onderzoek is recentelijk afgerond en daaruit is naar voren gekomen dat de Belastingdienst via een zogenoemd noodspoor het wetsvoorstel kan uitvoeren. Binnen dit noodspoor is er een minder beheerste procesuitvoering met meer foutkans en langere doorlooptijden. Het noodspoor is een handmatig proces met beperkte IV-ondersteuning. Aanmeldingen en meldingen van Nederlandse ondernemers en buitenlandse ondernemers worden geautomatiseerd ontvangen. De afhandeling van de (aan)meldingen wordt in belangrijke mate handmatig uitgevoerd. Hierdoor zal er vaker interactie met de ondernemer nodig zijn.
Risico’s/onzekerheden en mitigerende maatregelen
Er is onder andere onzekerheid over de aantallen registraties en meldingen. Bij grote aantallen (meer dan 30.000 aanmeldingen voor het éénloketsysteem in Nederland) is het in elk geval niet mogelijk alle meldingen via de noodvoorzieningen goed en tijdig af te handelen. Er zijn serieuze onzekerheden en risico’s die vooral met het nog grotendeels onbekende volume van werkstromen te maken hebben. Dit zal dan ook leiden tot een lagere dienstverlening aan bedrijven dan gebruikelijk en meer werk aan hun kant omdat het verwerkingsproces bij de Belastingdienst wordt vertraagd en fouten gaat genereren.
Ook is er een risico dat de uitwisseling van gegevens met de lidstaten niet tijdig goed functioneert. Gegevens en betalingen die Nederland ontvangt voor andere lidstaten kunnen dan niet goed worden doorgezet naar die lidstaten. Andersom is het mogelijk dat van andere lidstaten ontvangen meldingen en ontvangsten niet goed kunnen worden verwerkt. Het noodspoor brengt met zich mee dat de belastingdienst een beroep zal moeten doen op nieuwe mensen die snel opgeleid moeten worden.
Kosten noodspoor/structurele oplossing
De Belastingdienst maakt nog een formele uitvoeringstoets voor deze aanpak. Onderdeel daarvan is een uitwerking van de verwachte kosten.
Parallel aan het noodspoor wordt reeds gewerkt aan de structurele oplossing voor de uitvoering.